Crisiskaart

Om een afspraak te maken, kan je contact opnemen met een van onze crisiskaartconsulenten. De crisiskaartconsulenten werken onafhankelijk van de hulpverlening en zijn ervaringsdeskundig. Samen met een crisiskaartconsulente maak je eerst een crisisplan waarin alle informatie staat die voor jouw belangrijk is in geval van een (psychische) crisis.

Eerste gesprek

In het eerste gesprek bespreek je samen met de consulent hoe een crisis er in jouw geval uitziet. Wat zijn de kenmerken en hoe herken je die? Wat zijn jouw wensen en behoeften tijdens een crisis? Wie zijn jouw contactpersonen? Eventueel volgt nog een tweede gesprek.

Crisisplan

Als alle benodigde informatie is verkregen, verwerkt de consulent dit in een crisisplan. Je neemt dit plan door en past je het aan waar nodig of wenselijk. Ook is het belangrijk om te bepalen of jouw contactpersonen-bijvoorbeeld jouw familie of zorgverleners- alles in jouw plan mogen inzien. Als het plan klaar en goedgekeurd is, laat je het ook ondertekenen door je vaste hulpverleners. Zo kom je gezamenlijk tot een plan waar iedereen mee akkoord is, en iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt.

Crisiskaart

Aan de hand van het complete crisisplan stel je samen met de consulent uiteindelijk jouw Crisiskaart op. De kaart geeft een korte en kernachtige samenvatting van jouw plan. Als je in verwarde toestand of in een crisis terecht komt, kun je dat kaartje laten zien aan de hulpverleners. Zij weten dan dankzij de informatie op jouw kaart wat ze moeten doen en wie zij kunnen bellen.

Wat staat er op een crisiskaart?

  • persoonlijke gegevens;
  • gegevens van contactpersonen (kunnen extra informatie bieden over jouw wensen);
  • omschrijving van een crisissituatie;
  • medicatiegebruik en eventuele lichamelijke problemen;
  • afspraken met hulpverleners en anderen;
  • wensen wat betreft behandeling;
  • praktische informatie.

Klaar, en dan?

De Crisiskaart en het crisisplan zijn jouw persoonlijke eigendom. Dat betekent dat jij zelf bepaalt wie het plan kan inzien. Wel heb je het plan en de kaart opgesteld samen met mensen uit je omgeving. In een crisis kun je er dan op vertrouwen dat zij jouw plan uitvoeren, precies zoals jij dat wilt. Je kan dan de crisiskaart aan omstanders of hulpverleners laten zien. En het crisisplan kan je laten bewaren bij je huisarts.

Jaarlijkse update

Eenmaal per jaar kijk je, samen met de consulent, of er nog updates nodig zijn. Wellicht zijn er tussentijds wijzigingen in je situatie. Dit doe je zolang je het nodig acht. Bij tussentijdse wijzigingen kan je ook zelf een afspraak maken met je consulent. Zo blijft je Crisiskaart actueel. En wanneer je een Crisiskaart niet meer nodig hebt, kan je het laten stopzetten.

Bekijk de flyer (PDF).

Meer informatie

Neem contact op met de consulenten van het Basisberaad.

Verder

Aanvragen

Een Crisiskaart in Rijnmond aanvragen bij het Basisberaad

Verder
العربية简体中文NederlandsEnglishFrançaisDeutschItalianoPortuguêsРусскийEspañolTürkçe